Saturday, May 21, 2011

Air Mata Hariesya.."Selamat Hari Ibu"...

Hidup ini luas pengertiannya. Adakalanya ia penuh dugaan dan ada kalanya penuh dengan kesungguhan bagi seseorang itu dalam mencapai cita-citanya. Mendapat apa yang kita ingini dalam kehidupan kita memang sukar untuk dicapai bahkan memerlukan seribu pengorban. Banyak perkara yang harus di hadapi dan ditempuhi dalam seharian hidup kita. Bermacam-macam ragam yang kita dapat lihat di dunia ini. Bahagia, suka, gembira, tertawa, tapi ada juga segelintir yang dihimpit dengan kedukaan, kepiluan dan kesedihan. Alangkah bahgianya kalau dunia ini tiada kesedihan. Tapia pa gunaya Allah berikan perasaan itu kepada kita? Ini bertujuaan menguji seseorang hambanya dalam menghadapi dugaan dariNya. Inilah kehidupan, penuh dengan pengertian dan persoalan. Ternyata kita sebagai hambanya adalah sebuah gimik lakonan dan dilakonkan di atas pentas yang dinamakan dunia. Jika baik lakonannya, maka baiklah penghargaan diberikan padanya kelak dan jika tidak , maka ia adalah sebaliknya. Kehidupan ini adalah takdir yang telah tertulis untuk kita. jadi buatlah yang terbaik agar kehidupan dan hari-hari yang kita lalui itu bahagia…
Tanggal 11 januari 1991, aku dilahirkan sebagai insan baru di muka bumi ini. Dilahirkan dari rahim seorang insan yang bergelar emak. Mungkin begitu hebat pertarungannya dalam melahirkan diriku. Penatnya,kesihatannya tidak terbalas, asalkan insan yang bakal dilahirkan ini membahagiakannya suatu hari. Tawaku, senyumannku mungkin cukup sebagai peneman dan kebahagiaanya setelah aku lahir. Semua itu cukup baginya untuk membalas kepenatan dan kesakitan dalam hidupnya dalam mengandungkan aku. Hebatkan kekuatannya dan kesungguhannya? Aku bersyukur, ditiupkan roh ke atas jasatku dan dilahirkan kedunia ini. Indahnya kudilahirkan ke muka bumi ini dan disambut dengan kegembiraan ahli keluargaku yang lain.
Aku ada ayah dan aku ada emak. Mereka sama-sama membesarkan aku. Seekor nyamuk pun tak berani datang kepadaku. Mana tidaknya, aku dijaga dan dibelai dengan jagaan rapi oleh mereka. Tapi aku tidak ingat apa yang berlaku di masa-masa kecilku. Andai diberi peluang untuk berbalik pada masa lalu, pada masa-masa kecilku akan ku hayati dan ku pegang erat-erat genggaman seorang yang bernama emak dalam kehidupanku. Akan ku sentiasa berada di sisinya dan menghiburkan hatinya semampu hidupku.
Akan ku buat hari-harinya bahagia dan tersenyum. Akan tetapi nikmat itu hanya sementara saja untuk aku bersamanya. Hanya seketika..
Dua tahun masa aku diberikan bersamanya, aku dilahirkan, dibesarkan dan dididik dengan kasih dan sayang, akhirnya dia pergi tinggalkan aku. Mungkin aku tidak mengerti perasaan aku pada waktu kecilku. Tapi pabila hari-hariku meningkat dewasa dan mengerti erti kehidupan, aku rindu belaiannya, kasih sayangnya, ciumannya dan pelukannya pada diriku. Aku kesepian..tiada tempat untuk aku bermanja, bahkan aku hilang kasih sayang darinya yang tiada ganti di ats muka bumi ini. Aku rindu pelukannya dan kucupan mesra seorang ibu pada anaknya. Adakah sesiapa memahami perasaanku ketika ini, adakah kebahagiaan itu hanya seketika bagiku? Aku ketandusan kasih sayangnya darinya, aku amat merinduinya pada saat-saat ini. Tapi dia tidak akan pernah kembali dan tidak akan penah berada di sampingku lagi. Tapi aku sentiasa berharap agar dia datang ke sisiku dan melihatku tersenyum padanya. Emak terima kasih melahirkanku kedunia ini dengan seribu kekuatan dan semangat untukku bernafas di muka bumi ini. Aku sentiasa merinduimu dan mengingatimu dalam hidupku kerna engkau adalah sumber kekuatan dalam diriku. Sekalipun dirimu tiada lagi di dunia ini, ku berharap dirimu bahagia di sana dan dicucuri rahmat ke atas rohmu dan ditempatkan dengan golongan-golongan orang yang beriman dan beramal soleh. Engkaulah insan yang terhebat dalam hari-hari ku saat ini dan selamanya. Insya Allah, amin..
Al-Fatehah khas buat arwah bonda yang tercinta..selamat hari ibu emak..

No comments:

Post a Comment