Monday, October 4, 2010

Ada "INSAN" dihatiku...

INSAN..pertama kali ku menjejakkan kaki ke universiti ini,aku mengenal sebuah name."INSAN"..hurm..ape tu.?cutenyer..macam best je..lalu kuserapkan dalam hati untuk mengetahuinya lebih dasarnya..erm..boleh ke aku nk berkenalan dengannya??

Alhamdulillah, malam tu aku free,then ade satu majlis malam pandang pertama.Lalu,aku membawa diriku ke masjid bersama teman-teman.Indahnyer malam tu ibarat malam pertama..hehhee..Eishh,merepek pula.Xdelah, malam tu rase best melihat senior2 mmperkenlkan biro2 mereka.Wahh..rase tringin pula nk duduk kat depan dan bercakap seperti mereka.Bersemangat,bekeyakinan dan menghiburkan hati.Indah..memang indah saat2 tu..

Basahilah wajahmu dengan air sembahyang
dan jangan sesekali wajahmu yang ayu
degenangi air mata kecewa kerana cinta manusia
basahilah bibirmu dengan lipstik jenama zikir
serikan wajahmu dengan wudhu' yang sempurna
cinta pada bangsa kan layu akhirnya
cinta pada harta kelak kan binasa
cinta Ilahi,tulus suci dan abadi..

nilah bait-baik kata yang aku dapat pada malam tu
kufikir dan terus memikirkannya
baru ku sedar dan memahami maksudnya..

Tapi malam tu, kurasa sedih sedikit kerana x sempat untuk mendaftarkan diri dalam biro-biro dek kerana kawanku menghadapi sedikit masalah.xpelah,mungkin mlam ni bukan nasib aku, mgkin juga ade hikmah disebaliknya..lalu aku berundur dan pulang ke hostel semula..tapi aku tidak berhenti dari mengenal "insan", mendekatinya dan mengorek rahsia tentangnya..

Enam bulan kemudian...
tiba-tiba, aku diberi sehelai kertas yang amat menyentuh hati dan perasaanku.Aku renung dan renung ayat2 yang amat mendalam mksudnya..setelah ku membacanya,ku mencari org yg memberi kertas kepadaku tadi..aik,mane org tadi ye???..ku mencari dan terus mencari..akhirnya ku temuinya di dalam libry..Aku cube mendekatinya,dan kucuba menanyakan beberapa soalan padanya.Akhirnya die mmbuka peluang dan tunjukkan jalan yg terbaik untukku..

Dari situ,bermulanya hidupku..satu persatu aku belajar dan aku fahami.Dari situ jugalah kumengenal erti hidup mahupun diri ku sendiri."TAKDIR"..itu yang kupegang ketika bersama INSAN.Aku menyukainya,menyayanginya dan aku harap biarlah ia kekal dalam hidupku.Biar segenap dunia mengetahui perasaan aku padanya.Yang bernama INSAN xkan ku lupakan dalam hidupku..insya Allah..

INSAN..kau byak mengajarku,byk membimbingku,byk menyedarkan aku,bertapa bernilainya harga diri kita,bertapa istimewanya kita..xmungkin aku buang kau dalam hidupku..
INSAN,akn ku jaga namamu ibarat diriku sendiri,xkan kupersiakanmu dalam hidupku..

Hari ini,baru ku sedar ape itu ikatan antara INSAN.ukhuwah yang kuat dan kasih sayang yang terpateri di hati.x mungkin berbelah bagi..tenangnyer diri bila bersama INSAN.INSAN..oh INSAN,mengapa kau tidak dtg dahulu dalam mimpi2ku..??cewahhh..ayat sungguh!..hehehe..xpelah,yang penting die bersama diriku..

INSAN,ibarat keluarga ke-2 ku..di situ aku dapat mengenal dan memahami antara satu sama lain,malah segala permasalahan dapat diselesaikan bersama.Untungnya kurasa bila bersama INSAN.Ada orang yang take care tntang diri kita,ade org syg kita dan mereka lebih memahami kita.Jujurnya INSAN amat bermakna buatku.Aku xseperti dulu..tapi,bila ku mengenal INSAN,hidupku berubah dan terurus jalannya..

Untukmu INSAN,biar apa pun terjadi,biar sebesar mana pun dugaan yg kutanggung utk kekal bersamamu,akanku pertahankan dan kuperjuangkan.Kau ibarat jantung ke-2 ku.xkan kupersiakanmu dalam hidupku ini.Akan ku berjuang demi jalan Allah untuk kekal bersamamu..Insya Allah..terimalah diriku seadanya di dalam INSAN..

~INSAN di hatiku..~

1 comment: